Zoekwoorden bepalen het bereik én de relevantie van uw websitebezoekers

Vrijwel elke adverteerder is op zoek naar zoveel mogelijk bereik én zoveel mogelijk relevant verkeer. Inzetten op bereik gaat echter vaak ten koste van de relevantie van het verkeer en andersom gaat inzetten op relevantie ten koste van bereik. De verschillende zoekwoordtypen geven u de mogelijkheid om te zorgen voor een juiste combinatie van bereik en relevantie van uw verkeer. Daarom is het van belang om op de hoogte te zijn van de werking van de verschillende zoekwoordtypen.

De verschillende zoekwoordtypen zijn breed, modifier voor breed, woordgroep (ook wel zinsdeel genoemd) en exact. Over het algemeen zorgt een breder zoekwoord voor meer bereik en een exacter zoekwoord voor meer relevant verkeer. Brede zoekwoorden leveren, naast vertoningen op het ingevoerde zoekwoord, ook vertoningen op voor alle zoekopdrachten die (volgens Google) lijken op het ingevoerde zoekwoord. Met de modifier voor breed zoeken kan dit beperkt worden door het plusteken voor de zoekwoorden te zetten. Dit betekent dat het zoekwoord alleen vertoningen oplevert als het ingevoerde zoekwoord (met plusteken) ergens in de zoekopdracht voorkomt, ongeacht de volgorde van de zoekwoorden. Woordgroepen leveren vertoningen op als het ingevoerde zoekwoord als zoekopdracht voorkomt met iets ervoor of iets erachter. Voor woordgroepen moeten de zoekwoorden worden ingevoerd tussen dubbele aanhalingstekens. Exacte zoekwoorden leveren uitsluitend vertoningen op voor het ingevoerde zoekwoord en hiervoor moet het zoekwoord of de zoekwoorden tussen rechte haken. Voor alle zoekwoordtypen geldt overigens dat de zoekwoorden ook vertoningen opleveren voor sterk gelijkende varianten. Dit zijn onder andere spelfouten, enkelvouds- en meervoudsvormen, vervoegingen of verbuigingen van de stam, acroniemen, afkortingen en diakritische tekens. Hieronder een voorbeeld van de verschillende zoektypen voor het zoekwoord zwarte auto.
Zwarte auto als zoekwoord
Uitsluitingszoekwoorden
Naast de normale zoekwoordtypen zijn er ook uitsluitingszoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden waarop u juist niet vertoond wilt worden. Met andere woorden, uitsluitingszoekwoorden zijn het ideale middel om zoveel mogelijk irrelevante zoekopdrachten (die wordt opgeroepen door brede zoekwoorden) te voorkomen. In uw AdWords account kunt u de werkelijke zoekopdrachten bekijken en aan de hand daarvan zoekwoorden toevoegen of uitsluiten. Ook bij uitsluitingszoekwoorden kan er worden gekozen voor breed, woordgroep of exact. Deze typen werken vrijwel hetzelfde als de normale zoekwoorden, alleen brede uitsluitingszoekwoorden zijn minder breed dan brede zoekwoorden. Zo leveren brede uitsluitingszoekwoorden nog steeds vertoningen op voor synoniemen. De controle over de zoekopdrachten die worden uitgesloten door de uitsluitingszoekwoorden is hierdoor groter. Om helemaal zeker te zijn over de zoekopdrachten die worden uitgesloten is het aan te raden om gebruik te maken van woordgroep of exact bij uitsluitingszoekwoorden. U gebruikt dan exact als u alleen dat woord wilt uitsluiten en woordgroep als u het zoekwoord ook wilt uitsluiten in combinatie met woorden ervoor of erachter. Ook is het belangrijk om géén uitsluitingszoekwoord toe te voegen dat u heeft opgenomen in uw zoekwoorden, omdat uw advertenties dan niet meer worden vertoond voor deze zoekwoorden.

Uitsluiten op verschillende niveaus
Uitsluitingszoekwoorden kunnen op verschillende niveaus worden aangemaakt. Binnen elke campagne in uw AdWords account kunt u uitsluitingszoekwoorden toevoegen voor de hele campagne of voor een aparte advertentiegroep. In het voorbeeld over auto’s kan het bijvoorbeeld zo zijn dat een adverteerder aparte campagnes maakt per automerk en aparte advertentiegroepen per model. In de campagne Volkswagen kan de adverteerder dan “mercedes” uitsluiten op campagneniveau en in de advertentiegroep Volkswagen Polo kan de adverteerder “golf” uitsluiten. Aan de linkerkant kunt u ook een gedeelde lijst maken met uitsluitingszoekwoorden voor meerdere campagnes of voor het hele account. Een adverteerder kan bijvoorbeeld voor meerdere campagnes met nieuwe auto’s het zoekwoord “tweedehands auto” uitsluiten en voor meerdere campagnes met tweedehands auto’s het zoekwoord “nieuwe auto” uitsluiten. Een adverteerder met uitsluitend tweedehands auto’s kan het zoekwoord “nieuwe auto” uitsluiten voor het hele account.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s