Meer bereik én klanten onder mensen die al interesse in uw product of dienst hebben!

Internetgebruikers, die volgens hun unieke surfgedrag al geïnteresseerd zijn in uw product of dienst, zijn voor u letterlijk en figuurlijk waardevol. U kunt hier op inspelen door uw advertenties te targeten op relevante interessecategorieën (Interest Based Advertising). Hoe dit werkt en hoe dit u meer bereik én klanten kan opleveren leest u in dit artikel.

Google houdt van iedere unieke gebruiker bij welke websites worden bezocht (mits hij daar toestemming voor heeft gegeven) en bepaalt op basis hiervan de interesses van deze gebruiker (interessecategorieën). U kunt uw advertenties vervolgens targeten op de interessecategorieën die aansluiten bij uw product of dienst. Op deze manier kunt u advertenties vertonen aan unieke en zeer relevante gebruikers.

‘Andere doelgroepen’ verdwijnen uit AdWords
Google is in 2009 begonnen met interessecategorieën (Interest Based Advertising) en sindsdien is deze service steeds verbeterd. Zo zijn de interessecategorieën in de loop der jaren uitgebreid met zogenaamde ‘affiniteitsdoelgroepen’ en ‘in-market-doelgroepen’. De oorspronkelijke interessecategorieen zijn vervolgens ondergebracht onder de groep ‘andere doelgroepen’ en kunnen inmiddels niet meer worden gebruikt in nieuwe campagnes. Vanaf 15 mei verdwijnen deze ‘andere doelgroepen’ definitief en worden alle huidige campagnes die hier nog mee zijn ingesteld automatisch overgezet naar affiniteits- en/of in-market-doelgroepen. Deze affiniteits- en in-market-doelgroepen worden door Google namelijk als betere oplossingen gezien. Daarnaast hebben ze een grote mate van overlap met de oorspronkelijke doelgroepen en daarmee zijn die dus overbodig geworden.

Affiniteitsdoelgroepen en in-market-doelgroepen
De affiniteitsdoelgroepen zijn gericht op zoveel mogelijk bereik (lange termijn strategie), terwijl de in-market-doelgroepen gericht zijn op zoveel mogelijk conversies (korte termijn strategie). Uw marketingdoel bepaalt dus welke doelgroep voor u het meest geschikt is. Het doel bij de affiniteitsdoelgroepen is meestal het vergroten van de merkbekendheid en het voordeel is dat u hiermee veel mensen kunt bereiken. Het doel bij de in-market-doelgroepen is het genereren van conversies en het voordeel is dat u mensen kunt bereiken die op het punt staan van een aankoop in de categorie van uw product of dienst.

Aangepaste affiniteitsdoelgroepen
Naast de affiniteits- en in-market-doelgroepen is er sinds kort nog een derde mogelijkheid in de vorm van ‘aangepaste affiniteitsdoelgroepen’. Bij een aangepaste affiniteitsdoelgroep kan de doelgroep helemaal zelf worden vormgegeven door zelfgekozen interesses toe te voegen als zoekwoorden en/of websites toe te voegen als thema’s. U krijgt dan van Google direct een indicatie van de grootte en de leeftijd/het geslacht van deze doelgroep. Met deze functie hebben adverteerders dus de vrijheid om een doelgroep zo groot of specifiek te maken als ze zelf willen. Dat is een groot voordeel ten opzichte van de vooraf gedefinieerde doelgroepen van Google die wellicht niet perfect aansluiten bij uw bedrijf.

Stel gratis en vrijblijvend een vraag | Gratis review van uw campagne

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s