Meer klanten? Zorg voor een optimale mobiele site!

Het aantal mensen dat gebruik maakt- en het totale gebruik van mobiel internet blijft stijgen. Dit betekent dat mobiele vindbaarheid en mobiele optimalisatie van uw website erg belangrijk is voor het behalen van een maximaal aantal bezoekers en klanten. Google maakt gebruik van deze trend door mobiele advertenties te veranderen en mobiel vriendelijke websites te belonen. Een optimale mobiele website is dan ook belangrijk om het maximale resultaat te kunnen behalen.

Mobiel blijft stijgen
Sinds de opkomst van mobiel internet blijven de cijfers stijgen. Internationale cijfers van Custora laten zien dat mobiel inmiddels 36,9% van al het websiteverkeer voor zijn rekening neemt. Aangenomen kan worden dat deze trend zich ook voordoet in Nederland. Daarnaast laat bijvoorbeeld de Consumer Barometer van Google zien dat de meeste Nederlanders (35%) gebruik maken van zowel computer, tablet en smartphone om online te gaan.

Veranderingen bij Google?
Google begrijpt ook dat mobiel belangrijker wordt, voert wijzigingen door op dit gebied en zal ook in de toekomst wijzigingen blijven aanbrengen. Zo laat Google vanaf 15 oktober 2014 de 2de beschrijvingsregel vervangen door advertentie-extenties in mobiele advertenties (als verwacht wordt dat deze beter presteren). Vanaf 18 november 2014 worden mobiele advertenties tevens voorzien van een label voor mobiele vriendelijkheid, als de website waarnaar verwezen wordt mobiel vriendelijk is. Met deze webmaster tool van Google kunt u uw webpagina testen op mobiele vriendelijkheid. De criteria van Google voor een mobiel vriendelijke website zijn:

    • Website mag geen software bevatten die niet op smartphones draait, zoals Flash.
    • Zonder in te hoeven zoomen moet de website goed leesbare tekst bevatten.
    • De content moet zich automatisch aanpassen aan het scherm van de smartphone.
    • Voldoende ruimte tussen de linkjes of buttons om het aanklikken te vergemakkelijken.

Google heeft recent (21 april 2015) zelfs besloten om mobiele vriendelijkheid van een website mee te nemen in de organische ranking. Dit betekent dat een website volledig mobiel vriendelijk moet zijn voor een zo hoog mogelijke organische positie bij Google. Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat mobiele vriendelijkheid van een website ook voor de positie in de betaalde resultaten een rol speelt en/of gaat spelen.

Houd rekening met de huidige stand van zaken!
De stijging van mobiel zet door, maar dit betekent nog niet dat mobiel de best mogelijk resultaten opleverd. Het is daarom belangrijk om de juiste verwachting te hebben bij de werking van mobiel. Dit is altijd afhankelijk van de stand van zaken op dat moment. Het advies is dus om hier rekening mee te houden. Op dit moment is het zo dat mobiel vooral gebruikt wordt als ondersteuning in het aankoopproces (zoals opzoeken en vergelijken) en minder om daadwerkelijk een aankoop te doen. Het is wel aannemelijk dat mobiel van invloed is op de uiteindelijke aankoop op een ander apparaat. Met andere woorden, op dit moment kan u nog niet verwachten dat de mobiele conversies direct hoog zijn. Met de ontwikkelingen op het gebied van betalen via mobiel, zal dit in de toekomst natuurlijk wel kunnen veranderen. Daarnaast geven onder andere de veranderingen bij Google aan dat uw mobiele site nu al invloed heeft op het totale resultaat wat u behaald. Zorg daarom vandaag nog voor een optimale mobiele site!

Stel gratis en vrijblijvend een vraag | Gratis review van uw campagne

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s