Hoe om te gaan met (tegenvallende) conversiecijfers van uw mobiele website(s)?

Het belang van mobiel valt inmiddels niet meer te ontkennen. Toch kan het zijn dat de conversiecijfers van uw mobiele website(s) een ander beeld weergeven. In dit artikel wordt hierop ingegaan en uitgelegd wat dit betekent voor de statistieken van uw mobiele website(s).

Cijfers rondom mobiel in Nederland
Verschillende cijfers laten zien dat mobiel verkeer belangrijk is en steeds belangrijker wordt. Zo blijkt uit cijfers van GfK dat het aantal Nederlanders met een smartphone verder is gestegen van 8,5 miljoen in december 2013 naar bijna 10 miljoen in december 2014. Naast het aantal Nederlanders met een smartphone stijgt ook het aantal Nederlanders met een tablet, terwijl het aantal Nederlanders met een desktop is gedaald en het aantal Nederlanders met een laptop ongeveer gelijk is gebleven. Cijfers van Autoriteit Consument & Markt tonen aan dat het dataverbruik van mobiel internet in Nederland in het 3de kwartaal van 2014 is verdubbeld(!) ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Deze cijfers zijn een duidelijk bewijs van de nog steeds explosieve stijging van het mobiele verkeer in Nederland.

Verder laat een jaarlijkse analyse van Adobe in 2014 zien dat 16,6% van alle online aankopen in Nederland afkomstig zijn van een mobiel apparaat (waarvan een kleine 5% afkomstig van een smartphone). In de analyse van 2013 lag het percentage online aankopen van een mobiel apparaat op 12,2%, wat neerkomt op een stijging van zo’n 35%. Desondanks blijft deze stijging van 35% voor de online aankopen via een mobiel apparaat sterk achter bij de stijging van het dataverbruik van mobiel internet (100%). Met andere woorden, mobiele conversies stijgen niet mee met de stijging van het mobiele verkeer. De Consumer Barometer van Google laat eenzelfde beeld zien. Het percentage Nederlanders dat de computer gebruikt in het oriëntatieproces is namelijk iets lager dan het percentage Nederlanders dat de computer gebruikt voor een aankoop, terwijl het percentages Nederlanders die de smartphone of tablet gebruiken in het oriëntatieproces een stuk hoger liggen dan de percentages Nederlanders die de smartphone of tablet gebruiken voor een aankoop (zie grafiek). Concluderend kan daarom worden gesteld dat mobiele vindbaarheid en optimalisatie belangrijk is, maar dat dit (nog) niet is terug te zien in de conversiecijfers van het mobiele verkeer.

Apparaatgebruik per faseWaarom is mobiel toch waardevol?
De verklaring voor de achterblijvende conversies ligt in het ‘multidevice’-fenomeen. Mensen gebruiken namelijk meerdere apparaten op verschillende locaties om zich te oriënteren en uiteindelijk te converteren. Verder speelt mee dat de betalingsmogelijkheden op een mobiel apparaat nog beperkt zijn. Deze mogelijkheden zijn nog niet massaal opgepakt door gebruikers. Het mobiele verkeer is echter wel verantwoordelijk voor conversies op andere apparaten (conversie attributie). Deze vorm van conversie attributie is helaas niet te meten binnen Google Analytics, omdat sessies van verschillende apparaten niet aan elkaar kunnen worden gekoppeld.

Kortom, mobiel links laten liggen op basis van tegenvallende cijfers met betrekking tot conversies is geen optie. Daarom is het verstandig om uw mobiele verkeer (vooralsnog) te beoordelen op basis van andere statistieken, zoals kwaliteit van het websitebezoek. Daarnaast raden wij u aan de ontwikkelingen op het gebied van betalingsmogelijkheden op een mobiel apparaat en cross-device tracking (het aan elkaar koppelen van sessies van verschillende kanalen en apparaten) in de gaten te houden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s