7 Tips voor als je met je Webwinkel naar het buitenland wilt

webwinkel-naar-buitenlandAls je in Nederland succesvol bent dan komt bij ambitieuze bedrijven soms de vraag naar voren of e.e.a. ook niet zou slagen in het buitenland. Voor een groot aantal klanten zijn wij v.w.b. het opzetten en het optimaliseren van de buitenlandse campagnes hierbij betrokken geweest. De meeste daarvan “draaien” inmiddels succesvolle campagnes.

Uit de ervaringen hiermee onderstaand 7 tips voor als je met je Webwinkel (website) naar het buitenland wil:

  1. Leer van de concurrentie. Kijk naar de websites van de concurrenten en kijk vooral ook welke zoekconcurrenten er zijn en hoe zij adverteren. Je kan daarvoor het advertentievoorbeeld en diagnose van AdWords zelf gebruiken. Maar beter is het om deze I Search From tool te gebruiken.
  2. Suggereer de nationale identiteit. Vaak nog sterker dan in Nederland hebben mensen de voorkeur om met bedrijven zaken te doen met dezelfde nationaliteit. Gebruik dus een apart nationaal telefoonnummer en communiceer een nationaal adres op de desbetreffende site.
  3. Let op nuances in taal. In het Nederlands kunnen we zonder problemen melden dat een product of dienst “goedkoop” is. Maar bijvoorbeeld in de Duitse taal wordt de letterlijke vertaling “billig”  geassocieerd met “minder kwaliteit / minder waardig”. Preiswert kan dan bijvoorbeeld weer wel.
  4. Kies bij voorkeur een landen domein. 
  5. Test eerst in een kleiner gebied.  Omdat andere landen vaak veel groter zijn en je vermoedelijk niet direct met gigantische klik budgetten van start wil gaan is het verstandig  om eerst in een kleiner gebied in het buitenland van start te gaan. Met Google AdWords kun je eenvoudig een specifiek gebied targeten. Heb je plannen om naar Duitsland te gaan dan zou je bijvoorbeeld ervoor kunnen kiezen om eerst in de  twee deelstaten die aan Nederland grenzen (Noordrijn-Westfalen / Nedersaksen) te starten. 
  6. Gebruik aparte campagnes. Voor een goede effectmeting / optimalisatie is het zinvol aparte campagnes te gebruiken. Ook voor Nederlandstalige campagnes in België. Heb je te maken met een groot land dan is het zelfs zinvol om de verschillende regio’s apart te evalueren. Omdat regionale verschillend dan vaak groter zijn dan we in Nederland gewend zijn.
  7. Gebruik de in het land geldende betaalsystemen.  In Nederland is iDeal een populair betaalmiddel. Maar in het buitenland kan je daar niet mee terecht. Kijk daarom welk systeem populair is. In België is dat bijvoorbleeld Mr. Cash en in Duitsland is dat Giropay. Een betaal service provider als MultiSafepay kan je daar verder mee helpen.

Succes!
Een keer vrijblijvend praten over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s