Nieuw van Google: geoptimaliseerde campagnes in AdWords

ScreenHunter_258 Feb. 28 16.37

Zoals u wellicht al heeft vernomen is er een grote aanpassing doorgevoerd in het systeem van Google AdWords. In zogenaamde ‘geoptimaliseerde campagnes’ is het mogelijk om aparte biedingen (CPC’s) te hanteren voor alle apparaten waarop AdWords-advertenties kunnen worden vertoond, voor aparte locaties en voor aparte tijden van de dag.

Deze geoptimaliseerde campagnes maken het gemakkelijker om uw AdWords-advertenties in één campagne op meerdere of alle mogelijke apparaten te vertonen. Tot voor kort kon u apart selecteren of dat desktop (pc en laptop), tablet of mobiele telefoon (smartphone) was. In de geoptimaliseerde campagnes valt een tablet echter onder desktop. U kunt daardoor geen aparte biedingen meer hanteren voor tablets of er voor zorgen dat uw AdWords-advertenties daar niet worden vertoond. Voor Google zorgt dit per direct voor een véél groter volume aan vertoningen en clicks en daardoor ook omzet. Ons inziens is dit zeker één van de belangrijkste redenen voor deze grote aanpassing. De vertoningen en clicks op tablets kunnen uiteraard niet alleen Google maar ook uw eigen bedrijf extra omzet opleveren.

Volgens Google voeren ze deze aanpassing door omdat er geen verschil meer zit in het gebruik van een tablet t.o.v. een pc of laptop en omdat uw potentiële klanten tegenwoordig tijdens hun zoektocht van apparaat kunnen wisselen. Google zegt hier zelf het volgende over: “Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat 90 procent van de consumenten dagelijks tussen verschillende apparaten schakelt. Daarnaast komen er steeds meer nieuwe apparaten beschikbaar: pc’s, laptops, tablets, smartphones, hybride apparaten, mini-tablets, tv’s, enzovoort, terwijl de functionaliteit steeds meer in elkaar begint over te lopen. En waar de functionaliteit overlapt, gaat consumentengedrag op bijvoorbeeld tablets en desktops steeds meer op elkaar lijken.” (bron: “Inside AdWords”)

Wij zullen er goed op letten dat uw huidige rendement niet nadelig door deze aanpassing wordt beïnvloed. Er zullen immers extra clicks en daardoor ook kosten via tablets worden gegenereerd. Het is door de geoptimaliseerde campagnes veel belangrijker geworden dat uw website geen overmatig (en liefst helemaal geen) gebruik maakt van Flash animaties, omdat die door de apparaten van Apple (de iPad en iPhone) niet kunnen worden weergegeven.

Alle huidige campagnes in AdWords-accounts zullen in juni 2013 automatisch door Google worden omgezet naar de geoptimaliseerde campagnes. Gezien wij zelf maximale controle willen houden op dit proces, de strategie en het effect hiervan zullen wij dit voor die tijd al voor u doen. Zo komt u niet onverwacht en op het laatste moment voor verrassingen te staan. Alle nieuwe campagnes die vanaf nu worden aangemaakt zullen gelijk geoptimaliseerde campagnes zijn. We hebben de afgelopen weken via onze contactpersonen bij Google al een hoop informatie ontvangen waarmee we de omzetting van uw campganes zo soepel en optimaal mogelijk kunnen laten verlopen.

Een aantal voorbeelden van de mogelijkheden in geoptimaliseerde campagnes zijn:

  • Een 20% hogere of lagere bieding (CPC) hanteren voor alle vertoningen op mobiele telefoons.
  • Een 30% hogere bieding (CPC) hanteren voor alle vertoningen in een radius van 20 km rondom uw eigen locatie.
  • U kunt uw telefoonnummer als extensie toevoegen aan uw AdWords-advertenties. Voorheen kon dat alleen op mobiele telefoons, maar nu kan dat ook op desktop.

U vindt op de volgende pagina’s uitgebreide informatie over geoptimaliseerde campagnes:

Wilt u nog meer weten over geoptimaliseerde campagnes? Neem dan contact op met uw beheerder/contactpersoon bij InfoTrade, die neemt de mogelijkheden graag met u door. Ook als u zelf geen contact opneemt zullen we alle campagnes in uw AdWords-account de komende tijd omzetten om aan de laatste eisen van Google te voldoen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s