Lokaal gevonden worden? Zet je bedrijf in Google Maps

De afgelopen weken heeft Google een wijziging doorgevoerd, waardoor een bedrijfsvermelding in Google Places (Google Maps) prominenter terug komt in de zoekresultaten. Het vernieuwde resultaat van plaatsen in de zoekresultaten zorgt ervoor dat naast de organische resultaten ook de advertenties aan de rechter zijkant minder prominent kunnen worden weergegeven. Een gratis bedrijfsvermelding in Google Places kan ervoor zorgen dat je bovenin de zoekresultaten van Google terecht komt. In de doorklik lees je hoe Google Places van waarde kan zijn.

Wat is Google Places?
Google Places is de plek om een gratis bedrijfsvermelding aan te maken met een Google-account. Hierdoor zijn je locatie- en contactgegevens bekend bij Google. Naast deze gegevens kan de bedrijfsvermelding worden aangevuld met foto’s, recensies en een duidelijke beschrijving. Jouw bedrijfsvermelding kan dan terug komen in Google Maps, bij Google Plaatsen en bij het normale zoekresultaat van Google (Google Zoeken). Hier kan je je aanmelden.

Wat is er veranderd in het normale zoekresultaat van Google?
Google Places heeft een prominentere plek gekregen op relevante zoekopdrachten in het normale zoekresultaat van Google (zie de gemarkeerde gedeeltes). In de oude situatie was Google Places geïntegreerd als organische zoekresultaat (kaart plus bedrijfsvermeldingen) tussen de normale zoekresultaten. In de nieuwe situatie worden alleen de bedrijfsvermeldingen weergegeven als organisch zoekresultaat. Het kaartje heeft een nieuwe, zeer prominente plek gekregen: rechtsboven. Bij het scrollen schuift het kaartje mee, waardoor het altijd in beeld blijft (zie de omlijning en de pijlen). Het kaartje krijgt hierbij voorrang ten opzichte van de advertenties die aan de zijkant worden weergegeven. Als je met je muis over de markering op het kaartje gaat, kleurt de markering van de bedrijfsvermelding in het zoekresultaat automatisch rood (zie de rode cirkeltjes).

Wat betekent dit?
Google Maps & Google Places worden een steeds betere ondersteuning om lokaal gevonden te worden. Wij willen benadrukken dat het om een ondersteuning gaat, omdat je geen enkele garantie hebt om daadwerkelijk vertoond te worden. In onze ogen kan Google Places dus prima werken naast Google AdWords. Google Places is gratis, maar geeft je geen garantie. Google AdWords kost weliswaar geld, maar je hebt zelf invloed op de inhoud van de advertentie (speciale, gerichte teksten) en op de positie waar je wordt vertoond (marktwerking).

Stel gratis en vrijblijvend een vraag | Gratis review van uw campagne

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s