Meer omzet uit je webwinkel: 5 tips

Een webwinkel draait om conversies en niet om bezoekers. Het gemiddelde conversiepercentage (percentage van de websitebezoekers die ook daadwerkelijke een bestelling plaatst) van een webwinkel is 2,2%. Er zijn echter webwinkels met een veel hoger conversiepercentage. Wij hebben de top 10 websites met betrekking tot hoog conversiepercentage van het 2de halfjaar van 2010 (Bron: Keynote Bryan Eisenberg) bekeken. Dit leverde de volgende 5 tips op voor een goed converteerende webwinkel.

Tip 1: Gebruik foto’s en aanbiedingen op je homepage/website
Naast relevante informatie moet een website aantrekkelijk zijn. Zeker bij personen onder de 40 jaar is de aantrekkelijkheid van de website een doorslaggevende factor. Een manier om je website aantrekkelijk te maken is het gebruik van foto’s en aanbiedingen. Dit zorgt ervoor dat de consument een beeld krijgt van je aanbod en dat de aandacht van de consument wordt getrokken. Dit heeft een positieve invloed op het aantal conversies, mits de rest van je webshop in orde is.

Tip 2: Gebruik een multi-header op je homepage
Ook deze tip heeft de maken met de aantrekkelijkheid van een website. Het gebruik van een ‘multi-header’ op de homepage kan hier een flinke bijdrage aan leveren. Een multi-header is een deel van de website waarin je meerdere beelden kunt laten rouleren. Hierdoor kan je de belangrijkste boodschappen, die de consument moet weten, overbrengen op de homepage. Een multi-header springt in het oog en daarom is het balangrijk dat de tekst en afbeeldingen voldoende consument/conversie gericht zijn.


Tip 3: Zorg voor een goede zoekfunctie door je webshop
In vele gevallen zal het zo zijn dat de consument op zoek is naar een bepaald product en niet geïnteresseerd is in je overige aanbod. De consument wil dan ook direct naar een pagina, waar hij het desbetreffende product kan vinden. Het kan natuurlijk voorkomen dat de consument niet direct op de goede pagina terecht komt (eerst de homepage of een andere pagina). Daarom is het belangrijk dat de website over een zoekfunctie beschikt. Hierdoor heeft de consument de mogelijkheid om alsnog direct naar zijn of haar gewenste product te gaan. Voor een goede zoekfunctie op je website kan je gebruik maken van Google Site Search.


Tip 4: Zorg voor een duidelijk overzicht van je producten
In andere gevallen zal het zo zijn dat de consument zich gaat oriënteren op verschillende producten, voordat wordt overgegaan tot aankoop. De consument vindt het belangrijk dat hij of zij een duidelijk overzicht krijgt van het aanbod. Dit kan je realiseren door zowel menu’s aan de bovenkant als menu’s aan de linkerkant met daarbij jouw producten uitgesplitst op productgroep, geslacht, merk, enzovoorts te gebruiken. De consument heeft een duidelijk overzicht nodig om zijn of haar product te vinden en om de aandacht bij de webshop te houden.

Tip 5: Zorg voor een duidelijke productpagina
De laatste tip bevat de inhoud van de productpagina. Zodra de consument zijn of haar product heeft gevonden, is het zaak om hem of haar te laten converteren. Hierbij is de productpagina van cruciaal belang. Zorg dat de productpagina over de volgende onderdelen bestaat: een duidelijk foto/animatie van het product, een korte/volledige beschrijving van het product, keuze mogelijkheden (zoals kleuren en maten bij kleding), de prijs en een opvallende bestelknop. Dit zijn de onderdelen de centraal op de pagina moeten worden weergegeven en verhogen zeker het conversiepercentage van je webshop.

Bekijk zelf ook eens de webwinkels uit de top 10 om te zien hoe goed converterende webwinkels deze onderdelen hebben geimplementeerd.

Stel gratis en vrijblijvend een vraag | Gratis review van uw campagne

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s