Het biedingssysteem van Google AdWords. Hoe werkt de kwaliteitsscore?

Laatste vijf jaar hebben we de kosten per klik in het AdWords systeem enorm zien stijgen. Zo waren de kosten per klik in 2002 makkelijk zeven cent per klik. Inmiddels heeft ondernemend Nederland AdWords ontdekt en kunnen de kosten per klik op dit moment makkelijk vijf euro bedragen. Het is nog steeds mogelijk om relatief goedkoop te adverteren via AdWords. Een belangrijke factor voor een goede advertentiecampagne is de kwaliteitsscore.

Bij een bieding zijn drie partijen betrokken: Adverteerder, gebruiker van Google en Google zelf. Alle drie de partijen zijn er bij gebaat dat de advertentie die getoond wordt, relevant is. Daarom heeft Google de kwaliteitsscore in het leven geroepen. De kwaliteitsscore geeft op zoekwoord niveau aan hoe relevant Google het zoekwoord vindt aan de website. Om de adverteerders te motiveren om relevant te adverteren, krijgen adverteerders met hogere kwaliteitsscores hogere posities tegen lagere kosten per klik voor terug. Deze kwaliteitsscore wordt elke zoekopdracht toegekend aan de verschillende adverteerders op het zoekwoord dat is ingetikt door de gebruiker.

De kwaliteit van je advertentie is volgends Google onder andere van de volgende variabelen afhankelijk:

  • De klikfrequentie (CTR) in het verleden van het zoekwoord en de bijbehorende advertentie in het Google-domein. Deze variabele is alleen van toepassing op het desbetreffende netwerk: Wanneer het CTR hoog is bij een zoekpartner (bijvoorbeeld ilse.nl) verbeterd dit de kwaliteitsscore niet bij adverteren op Google.nl en andersom.
  • De accountgeschiedenis, die wordt bepaald aan de hand van de klikfrequentie voor alle advertenties en zoekwoorden in het AdWords-account.
  • De kwaliteit van uw bestemmingspagina. De bestemmingspagina wordt bekeken op relevantie aan het zoekwoord waarop is gezocht.
  • De relevantie van het zoekwoord voor de advertenties in de advertentiegroep.
  • De relevantie van het zoekwoord en de bijbehorende advertentie voor de zoekopdracht.
  • De prestaties van uw account in de geografische regio waar de advertentie wordt weergegeven.

  • De beste techniek om de kwaliteitsscore te verbeteren is een goede opbouw te maken binnen je account. Zo veel mogelijk productgroepen onderscheiden in verschillende advertentiegroepen. Ook het aanmaken van één of meerdere advertentievarianten is aan te raden. Door het maken van varianten kun je meten welke advertentie het best presteert.

    Geef een reactie

    Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

    WordPress.com logo

    Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

    Twitter-afbeelding

    Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

    Facebook foto

    Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

    Google+ photo

    Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

    Verbinden met %s