Welke instellingen kan je gebruiken voor een Regionale AdWords campagne?

Google AdWords geeft je de mogelijkheid om je advertenties te targeten op een regio. Je zou dan denken dat jouw advertentie buiten de betreffende regio niet wordt vertoond. Dit kan echter wel gebeuren. Lees verder om erachter te komen hoe dit kan gebeuren en wat je kan doen om effectief te adverteren met targeting op regio.

Waarom kan mijn advertentie buiten de getargete regio worden vertoond?
Het AdWords systeem, voor het bepalen of je advertentie wel of niet wordt vertoond, prefereert de zoekopdracht van een gebruiker boven de locatie van de gebruiker. De logische gedachte achter het prefereren van de zoekopdracht is, dat het niet uit maakt waar de gebruiker zich bevindt, als de zoekopdracht van de gebruiker maar overeenkomt of aansluit bij de ingestelde zoekwoorden.
Voorbeeld: Stel dat je als loodgieter uit Purmerend uitsluitend target op de provincie Noord-Holland met het zinsdeel zoekwoord “loodgieter”. Dan kan je advertentie worden vertoond aan een gebruiker die zoekt vanuit bijvoorbeeld Limburg met als zoekopdracht “loodgieter hilversum”. Het is in dit voorbeeld natuurlijk niet de bedoeling dat je gevonden wordt in Limburg op een zoekopdracht met Hilversum als jouw bedrijf zich in Purmerend bevindt.

Hoe kan je dan effectief adverteren met targeting op regio?
Je kan effectief geografisch targeten als de locatie en de geavanceerde locatieopties goed zijn ingesteld bij de campagne instellingen. Met de locatie en de geavanceerde locatieopties heb je de volgende mogelijkheden:
Targetingmethode: Standaard staat deze methode ingesteld op ‘targeting op basis van fysieke locatie of zoekplan’. Dit wil zeggen dat het AdWords systeem de zoekopdracht prefereert boven de fysieke locatie. De targeting methode kan je ook instellen op ‘targeting via fysieke locatie: locatiesignalen op basis van apparaat’. Hierdoor worden je advertenties alleen vertoond in de regio die is ingesteld en wordt je niet meer getarget op basis van zoekplan (zoekopdracht).

Daarnaast kan je de targetingmethode instellen op ‘targeten op basis van zoekplan: locatietermen in zoekopdrachten’. Hierdoor worden je advertenties vertoond aan gebruikers die locatietermen in de zoekopdracht gebruiken die binnen de getargete regio vallen, ongeacht de locatie van de gebruiker.
Uitsluitingsmethode: Deze methode staat standaard ingesteld op ‘alleen uitsluiten op basis van fysieke locatie’ en kan optioneel worden ingesteld op ‘uitsluiten op basis van fysieke locatie of zoekplan’. Om vervolgens daadwerkelijk gebruik van deze optie te maken zal je een groter gebied moeten instellen als locatie om te targeten en zal je de gebieden binnen deze locatie, die je niet wil targeten, moeten uitsluiten.

Geografische targeting in het Google Display Netwerk met zoekwoordtargeting
De geavanceerde locatieopties zijn alleen van toepassing in het Zoeknetwerk. Als je in het Display Netwerk gebruik maakt van zoekwoordtargeting, zou je op één van de volgende 2 manieren kunnen zorgen dat je geen vertoningen realiseert buiten je regio.
► Uitsluitend gebruik maken van exacte zoekwoorden. Je geeft Google niet de ruimte om jouw advertenties te tonen op vergelijkbare zoekopdrachten (met bijv. een locatieterm in de regio) en je wordt dan dus alleen gevonden op je exacte zoekwoorden.
► De locatietermen in de regio, waar je niet op gevonden wil worden, opnemen als zinsdeel uitsluitingswoord. Hierdoor worden je advertenties op geen enkele zoekopdracht met de betreffende locatieterm vertoond.

Stel gratis en vrijblijvend een vraag | Gratis review van uw campagne

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s