Verbeter je reiswebsite: 8 tips aan de hand van het zoekgedrag

In Groot-Brittannië is onderzoek gedaan naar het zoekgedrag van internetgebruikers op reiswebsites in de vorm van een enquête en in de vorm van een analyse bij gebruikers die gebruik hebben gemaakt van de reiswebsites Thomas Cook en Thomson. Uit dit onderzoek blijkt dat 85% van de respondenten gebruik maakt van internet voor het oriënteren- en boeken van reizen.

Tip 1: Gebruik de database slimmer en/of geef alternatieven
Over het algemeen blijkt dat mensen veel eisen hebben op het gebied van de reis, de locatie, het verblijf, de data, de prijs, enzovoorts. Als men dit online invult op een reiswebsite, krijgt men vaak de boodschap dat er geen vakanties kunnen worden gevonden die aan al de criteria voldoen. Om dit (nee-verkopen) te voorkomen moet de reiswebsite de database slimmer maken en/of alternatieven aanbieden. Met het slimmer maken van de database wordt bedoeld dat zodra de bezoeker een criterium selecteert, de andere opties in real time worden aangepast aan het overgebleven aanbod. Met het aanbieden van alternatieven is het de bedoeling om reizen aan te bieden die bijna overeenkomen met de geselecteerde criteria van de bezoeker.

Tip 2: Benoem de vakantie zo specifiek mogelijk
Men is vaak op zoek naar een bepaald ‘type vakantie’ (en men wil vaak niet in een ‘hokje’ worden geplaatst) . Binnen een ‘type vakantie’ kunnen echter nog groter verschillen zitten. Op zoek zijn naar een kindvriendelijke vakantie kan immers grootschalig met veel entertainment betekenen, maar ook kleinschalig en groen. Dit benadrukt nog maar eens dat hoe specifieker de vakantie wordt benoemd, hoe groter de kans is dat de bezoeker vindt waar hij of zij naar op zoek was.

Tip 3: Houd rekening met deal breakers
Over het algemeen geldt dat mensen absolute zekerheid willen over de locatie. De ene klant zal dichtbij het strand willen zitten en de andere klant zal het belangrijk vinden om in het centrum te zitten voor bijvoorbeeld het winkelen. Dit soort gegevens zijn voor de meeste mensen deal breakers. Daarom is het belangrijk dat de locatie online duidelijk wordt beschreven met afstanden tot het strand en de dichtstbijzijnste winkels/bars/restaurants.

Tip 4: Laat zien hoeveel men kan besparen
Men boekt vaak een reis in een vooraf bepaalde periode, maar lang niet altijd staan de exacte data vanaf het begin vast. Daarom kan het verstandig zijn om de bezoeker te laten zien met welke vakantieperiode hij of zij het goedkoopste uit is. Een aanpassing van de vakantiedata kan namelijk een verschil veroorzaken in de totaalprijs en hiermee geef je de klant het gevoel dat je op zoek bent naar de beste deals voor de klant.

Tip 5: Maak gebruik van kwalitatieve foto’s en geef de mogelijkheid tot het plaatsen van reviews
Uit het onderzoek kwam naar voren dat men foto’s en reviews belangrijk vindt bij het beoordelen van de vakantie. Daarnaast is ook de beschrijving van de bestemming van belang, wat al aan bod kwam in tip 3. Om de bezoeker te overtuigen van de getoonde vakantie is het dus aan te bevelen om kwalitatief goede foto’s te plaatsen en de mogelijkheid te geven tot het plaatsen van reviews.

Tip 6: Houd rekening met het beslissingsproces en gebruik Remarketing
Het beslissingsproces van de aankoop van een reis is over het algemeen lang te noemen. 36% van de vakantiegangers beslist binnen een week en daarvan beslist bijna 10% binnen een dag. De andere 64% heeft langer dan een week nodig om een beslissing te nemen. Het is belangrijk om met dit gegeven rekening te houden. Het ultieme middel om hier op in te spelen is Remarketing. Hierdoor krijgen de bezoekers van je reiswebsite een cookie op hun computer en worden ze vervolgens gedurende een bepaalde tijd geconfronteerd met jouw advertenties op websites die zijn aangesloten bij het Google Netwerk.

Tip 7: Zorg altijd voor een snelle offline service (naast de online service)
Het boeken van een vakantie blijft voor velen een grote investering. Ondanks de vele informatie en mogelijkheden op het internet, blijft er behoefte aan het reisbureau voor een persoonlijke bevestiging. Daarom is het van essentieel belang dat je naast de online service beschikt over een snelle offline service. Dit kan door duidelijk een telefoonnummer op de website te noemen en/of door een contactformulier op de website te plaatsen. Het is dan wel belangrijk dat je telefonisch goed bereikbaar bent en/of de ingevulde contactformulieren zo snel mogelijk afhandelt.

Tip 8: Vermijd de grootste ergernissen
Het onderzoek gaf ook inzicht in de ergernissen die naar voren komen bij het zoeken naar een reis. Veruit de grootste ergernis (64%) is onduidelijke prijzen en verborgen kosten. Andere ergernissen zijn een gebrek aan informatie en te weinig hulp bij het boekingsproces. Het is belangrijk om deze ergernissen zoveel mogelijk te vermijden. Kortom, wees duidelijk over de prijs, geef voldoende informatie en help bij het boekingsproces.

Stel gratis en vrijblijvend een vraag | Gratis review van uw campagne

2 gedachten over “Verbeter je reiswebsite: 8 tips aan de hand van het zoekgedrag”

  1. Nog een goede tip: het plaatsen van comments op pagina’s zoals deze kan er toe leiden dat je meer traffic via zoekmachines krijgt. Zo komen er links naar je website en gaat google je website beter waarderen. Het is natuurlijk nog beter als er links daadwerkelijk in de tekst zelf staan. Hoop dat iemand hier nog wat aan heeft.

    En voor mooie vakanties in limburg kijk je natuurlijk even op http://vakantie-limburg.nl😉

    1. Nou vooruit dan. Normaal gesproken beschouwen we dit als ‘spam’ omdat het zoals je aangeeft alleen voor linkbuilding bedoeld is. Echter, je verhaal is relevant en klopt dus we laten hem voor deze ene keer staan🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s