Advertentie vertoningen op zoekopdrachten waarvan zoekwoorden of vergelijkbaar NIET zijn opgenomen?: sessie gebaseerd of session based

Stel dit is je lijst met zoekwoorden:



Dit is een zoekopdracht van een bezoeker:


En dan wordt deze advertentie vertoond? Kan dat? Ja door de functie “op sessie gebaseerd”

Meer over sessie gebaseerd

In het klantencentrum komt bij ‘opties voor zoekwoorden’ de melding ‘breed(op sessie gebaseerd)’ voor. Deze melding wil zeggen dat de advertentie is getoond aan de hand van een eerder ingevoerde zoekopdracht. De advertentie refereert in dit geval aan de eerder ingevoerde zoekopdracht en dit wordt alleen toegepast als het zoektype van het zoekwoord breed is.

Een exact zoekwoord wordt alleen gevonden als de zoekterm precies overeenkomt. Een woordgroep wordt gevonden als de zoekterm bestaat uit het zoekwoord met iets ervoor, iets erachter of iets ervoor en iets erachter. Een breed zoekwoord wordt gevonden als de zoekwoorden(of synoniemen van de zoekwoorden) er in voor komen, hierbij is de volgorde niet van belang.

In dit voorbeeld gaan we ervan uit dat het zoekwoord ‘rode rozen’ is opgenomen als exact zoekwoord, als woordgroep en als breed zoekwoord. Zodra er gezocht wordt op ‘rode rozen’ wordt de advertentie vertoont op basis van het exacte zoekwoord. Deze zoekactie wordt opgeslagen. Stel dat degene later zoekt op ‘rozen bezorgen’ kan het brede zoekwoord ‘rode rozen’ aan die zoekopdracht worden gekoppeld. De functie breed maakt dus gebruik van eerdere zoekopdrachten en geeft dit aan door de melding breed(op sessie gebaseerd) weer te geven.

De melding kun je vinden in mijn klantencentrum bij Google Adwords. Op het tabblad zoekwoorden selecteer je ‘alle’ bij het balkje ‘zoektermen weergeven’. Bij de kolom opties voor zoekwoorden staat vervolgens op basis van welk zoektype de zoekopdracht is gevonden.

Bij de zoektermen met de melding ‘breed(op sessie gebaseerd)’ kun je vervolgens nagaan of je hierop gevonden wil worden. Als dit het geval is, kan je het betreffende woord toevoegen als zoekwoord. Als dit niet het geval is, kan je het betreffende woord toevoegen aan de uitsluitingswoorden.

Stel gratis en vrijblijvend een vraag | Gratis review van uw campagne

2 gedachten over “Advertentie vertoningen op zoekopdrachten waarvan zoekwoorden of vergelijkbaar NIET zijn opgenomen?: sessie gebaseerd of session based”

  1. Interessant. Zou ook in de documentie van Adwords een plek horen te hebben!

    Maar als je nu niet wilt dat er uberhaupt “op sessie gebaseerd” wilt worden weergegeven? Als ik het resultaat zie wil ik dat helemaal niet, want het slaat echt nergens op. Zodanig dat uitsluiten ook geen zin heeft. Dus kan je die optie uitschakelen?
    Rein

    1. Dag Rein,

      Het is niet zo dat het helemaal nergens op slaat. Ook al is het een andere zoekopdracht, in dezelfde sessie heeft de gebruiker wel relevante zoekopdrachten gebruikt. Je zit dus nog wel dicht op een relevante gebruiker. De meest eenvoudige manier om te voorkomen dat je niet ‘op sessie gebaseerde vertoningen’ krijgt is je zoekwoorde zinsdeel of exact in te zetten. Sowieso zou inzet van brede zoekwoorden op lange termijn niet een logische strategie zijn. Meestal ga je na verloop van tijd over op ‘zinsdeel’ of ‘exacte’ woorden. Hangt wel een beetje van het soort campagne af.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s