Google AdWords adverteren op naam van de concurrent, mag dat?

Update 24-11-2011: Dit blijkt toch regelmatig in het nieuws terug te komen. Nu weer een artikel in Sprout Het is in principe helder. De handelsnaam van de concurrent als zoekwoord opnemen mag. Mits je je niet voordoet als je concurrent. Zie ook het overzicht uit dit artikel.

Een andere belangrijke vaag is of het wel verstandig is? Sowieso moet je je afvragen of de actie niet een vervelend negatief imago effect als bijwerking kan opleveren. Het is nou eenmaal niet echt sympathiek om de zoeker op het verkeerde been te zetten gebruik en daarbij gebruik te maken van het sterkere merk van je concurrent. Maar buiten dat moet je je realiseren dat de website bezoeker zeer vluchtig is. Zoekt hij merk a maar komt hij op de website van merk b dan is de kans groot dat hij direct weer weg klikt. Zo goed is die truc dus niet!

Wil je het als adverteerder toch op de handelsnaam van je concurrent adverteren maak dan een speciale landingspagina waarin je direct uitlegt waar de bezoeker is aangeland. En geef dan aan waarin jij je positief onderscheid van je concurrent. Dus op basis van je eigen sterke punten.


Recentelijk wederom in het nieuws. Er blijven een hoop vragen over AdWords adverteren en handelsmerken. Zie onderstaand overzicht over wat nu wel en niet mag. (Voor alle duidelijkheid e.a. is dus veranderd per 14 september 2010):
Afkomstig uit het artikel Handelsmerkbeleid van Google veranderd

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s