Online interesse ontwikkelingen ontdekken?


Als webwinkel meer aandacht besteden aan netbooks of tablets? Tablets lijkt een stuk zinvoller!

Met dit handige programma, Insights for Search, kun je zoekpatronen ontdekken door meerdere zoekwoorden te vergelijken op basis van regio, zoekvolume en perioden. Handig om seizoenstrends en trends zoekwoorden te herkennen: welke zoekopdrachten stijgen of dalen in populairiteit.

Hoe kun je dit programma gebruiken voor jouw website?
Wij hebben een aantal tips hoe je kunt zoeken op dit programma, en wanneer je er de concurrentie mee voor kan zijn.

→ Onderzoek hoe jij presteert ten opzichte van de concurrent
Vergelijk zoekopdrachten op jouw merk of product ten opzichte van de zoekopdrachten op die van de concurrent. Hiermee meet je simpel de spontane merkbekendheid bij de online klant en kun je goed benchmarken.

→ Ontdek nieuwe zoekwoorden
Het zou best zo kunnen zijn dat jij op Google insights een zoekterm vindt waar anderen nog niet op zijn gekomen om erop te adverteren. Wij zien vaker dat ondernemers zichzelf vaak omschrijven in zoekwoorden waar lang niet altijd op gezocht wordt. Denk aan een Fietsenwinkel dat door relatief veel mensen wordt omschreven als fietsenmaker of rijwielhandelaar. Deze woorden kan veel op worden gezocht, zonder dat de concurrent de woorden heeft ontdekt.

→ Vind nieuwe seizoenstrends
Herken patronen in zoekopdrachten per seizoen en speel hierop in door je budget aan te passen. Niet alleen zonnebrand heeft een seizoensgevoeligheid, ook bijvoorbeeld speelgoed bij feestdagen heeft pieken en dalen.

→ Zie waar je gebruikers (fysiek) vandaan komen
Je kunt hiermee je trends per regio bekijken om te bepalen in welke regio het vaakst naar een product wordt gezocht. Dit is goed te combineren met locatie-targeting van AdWords of andere advertentie mogelijkheden om je doelgroep zo scherp mogelijk te targeten.

→ Bekijk of potentiële klanten zoeken naar merknamen of algemene product-termen
Wat zoeken de gebruikers precies? Geef een algemene zoekterm op en zie de populairste gerelateerde zoekopdrachten voor dit product.


Je kunt voor je eigen producten zien of er een piek plaatsvindt bijvoorbeeld rondom vaderdag en de feestdagen in december. Als je dit ziet kun je het advertentiebudget aanpassen aan de vraag.

Het grote voordeel van dit hulpprogramma is de transparantie van de totale zoekopdrachten. Welke onderneming wil er geen gratis marktonderzoek onder de potentiële klanten van het bedrijf? Het is makkelijk en doeltreffend, er kleeft alleen een klein nadeel aan. Het zoekvolume moet voldoende groot zijn om geïndexeerd te worden. Bekijk het zelf en ga ermee aan de slag!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s