Een effectieve Sint/Kerst AdWords Campagne, zo moet het:

In 2009 brak de Sint het record op internet door een omzetstijging van 31% vergeleken met dezelfde periode het jaar daarvoor. Hoe zorg jij dat je er dit jaar warm bij zit? Google heeft onderzoek gedaan naar zoektrends en naar de gebruikers. We zullen hieronder de bevindingen van dit onderzoek presenteren en belangrijke tips geven om meer omzet uit deze dagen te halen.

Allereerst het verloop van het zoekvolume op Sinterklaas en kerstkado’s:

Bron: Google

Je kunt hierboven duidelijk zien dat het aankoopproces voor de feestdagen ontzettend lang duurt. In de oriëntatiefase gedurende de eerste maanden zijn consumenten op zoek naar een goed kado om op hun verlanglijst te zetten. De piek net voor de feestdag bevat de last-minute aankopen, voor verkopers een aantrekkelijk hoge periode.

Vijf AdWords Tips voor succesvolle feestdagen. Bron: Google

Tip: Zet in op je piekuren
Bieden:
→ Verbeter je positie: Optimaliseer de campagne naar de doelstellingen die jij hebt. Zo goedkoop mogelijke conversies, zoveel mogelijk bestellingen, inschrijvingen op je nieuwsbrief, etc.
→ Zet in op je piekuren:
Conversiepercentages variëren gedurende de dag. Houd deze bij, en bied vooral op de succesvolle uren. Ook je advertentiepositie varieert gedurende de dag. Ook hiervoor geldt: houd deze bij en bied hoger voor een goede plek op de succesvolle uren.

Budget:
→ Zorg ervoor dat jij goed voorbereid bent op de last-minute zoekopdrachten door een hoger budget. Wanneer het budget van de concurrent op is, ben jij in ieder geval goed en goedkoop te vinden!
→ Sluit je winkel niet te vroeg: We zijn steeds meer op weg naar een 24-uurs economie, zorg dat je bereikbaar bent, ook als dat na sluitingstijd is.


Optimalisatie:
→ Zorg voor een goede zoekwoorddekking: Voeg zoekwoorden toe die zijn gericht op Sinterklaas/Kerst en sluit ook woorden uit die niet relevant zijn voor jouw product, bijvoorbeeld zinsdelen zoals: decoratie, kaart en liedjes.
→ Gebruik zoekwoorden op verschillende niveaus: exact, zinsdeel, aangepast breed en breed.
→ Check ‘Google insights for search’ om inzicht te krijgen in je zoekvolume.
→ Geef suggesties voor mensen die inspiratie zoeken, mensen met een idee, en zoekwoordvarianten (zie het figuur hierboven).
→ Test verschillende advertentievarianten om te kijken welke het best scoort.
→ Maak een aparte bestemmingspagina voor Sinterklaas-, of kerstbezoekers
Geef de zoeker het gevoel dat ze zijn aanbeland op de pagina waar ze naar opzoek was. Laat de advertentietekst deels terugkomen op je bestemmingspagina en zorg dat jouw unique selling points zichtbaar zijn.

Vergroot je bereik:
→ Adverteer in het inhoudsnetwerk.
→ Spiegel je AdWords-campagne aan je assortiment. Gebruik verschillende advertentiegroepen voor verschillende productgroepen/merken.
→ YouTube adverteren. Hiermee bereik je mensen die op zoek zijn naar vermaak. Voor nieuwe kado’s is dit heel goed in te zetten. Daarbij komt dat de klikken nu nog vrij goedkoop zijn.

Remarketing:
Een functie om potentiële klanten die op jouw site zijn geweest na hun bezoek banners te vertonen in het inhoudsnetwerk. Jouw banners zullen vaker in beeld komen bij de mensen die eerder bij jou op de site zijn geweest, en kunnen zelfs een speciale boodschap vermelden (als een zoeker iets in zijn ‘winkelmandje’ heeft gestopt en vergeet af te rekenen bijvoorbeeld: ‘Rond uw bestelling nu alsnog af’).

Tips voor de website

→Geef het winkelwagentje duidelijk weer
Maak een goed in het oog springende oranje/groene winkelwagen met een call to action erin of ernaast (‘voeg toe aan het winkelwagentje’).

→Zorg voor zo weinig mogelijk wegklikkers
Geef de bezoeker zo weinig mogelijk kans om weg te klikken van jouw website. Dus liever gèèn links naar andere sites.

Ik denk dat jullie hiermee wel even aan de slag kunnen. Vragen of opmerkingen? Reageer!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s