Opvallen met advertenties: Sitelink-extensies


Een manier om meer op te vallen met advertenties zijn het toevoegen van advertentie-extensies. Na veelvoudig gebruik van sitelinks bij klanten heb ik een artikel geschreven over deze functie. Deze functie roept nog een aantal vragen op bij AdWords gebruikers. Wat zijn nu eigenlijk de voordelen van deze sitelinks, hoe kun je deze het best toepassen en waarom worden sitelinks niet altijd vertoond?

Wat zijn google Sitelinks?

Advertentie-extensies zijn de gekleurde url’s die soms worden weergegeven onder de advertenties. Elke klik die een bezoeker op de website extra moet maken om te vinden wat hij nodig heeft, is weer een kans dat hij de website verlaat. Met deze optie geef je de zoeker de keuze waar hij heen wordt verwezen. Er zijn drie soorten advertentie-extensies:

  • Locatie-extensies vermelden bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer in de advertentie. Wanneer de bezoeker zich bevindt dichtbij een winkel krijgt de bezoeker de dichtstbijzijnde winkel/bedrijfspand onder de advertentie te zien.
  • Telefoon extensies worden alleen vermeldt wanneer de zoeker mobiel zoekt naar ùw product of dienst. Met deze extensie is het mogelijk om direct bij het zoekresultaat te bellen.
  • Sitelink extensies geven extra links weer met verschillende landingspagina’s. Hiermee kan de zoeker relevante informatie vinden, en dieper in de website terecht komen.
  • In dit artikel behandelen wij de sitelink extensies

    Wat zijn de voordelen?
    De advertenties worden door de Sitelink extensies:

  • Veel opvallender: de advertentie krijgt meer ruimte en springt door de gekleurde links gelijk in het oog. Wij zien daarom ook dat de sitelink extensies een hoge doorklik ratio (CTR) heeft
  • Aansprekender: de mogelijkheid om extra producten/aanbiedingen communiceren. De zoeker kan gelijk de alternatieven (aanbiedingen, assortiment winkel enz.) zien van de zoekopdracht.
  • Minder weggeklikt: Zoals eerder gezegd kan elke extra doorklik om op de gewenste pagina te komen weer worden weggeklikt. Wanneer de zoeker op de pagina terecht komt die hij/zei uitgekozen heeft uit de (max 4) links, is er meer kans dat deze ook succes heeft op die pagina.
  • Groter:U heeft meer ruimte om te communiceren. Bijvoorbeeld usp’s verkondigen in de sitelink extensies zien wij vaak, en is een goede methode van het toepassen van de sitelinks.
  • Waarom worden sitelinks niet altijd vertoond?

    Het lijkt allemaal perfect: opvallender, aansprekender en minder wegklikkers. Nu is het wel zo dat de sitelink extensies niet altijd vertoond worden. Standaard maken alleen de bovenste drie advertenties kans om hun sitelinks te vertonen. Google wil goede advertenties belonen met sitelinks. Ofwel de advertenties worden weergegeven voor advertenties met de hoogste kwaliteitscores. Ze worden weergegeven in twee verschillende indelingen. Voor de indeling met twee regels (2 rijen van 2 links) worden Sitelinks geactiveerd in situaties waar een advertentie perfect aansluit bij een zoekopdracht. Deze advertenties worden in de meeste gevallen geactiveerd voor unieke merktermen. Voor Sitelinks met één regel (4 links naast elkaar) worden advertenties geactiveerd met algemenere termen, die echter ook merktermen kunnen bevatten.

    De volgende tips zullen helpen de extensies weer te geven:

    * De advertentie moet op een van de topposities boven de zoekresultaten worden weergegeven.
    * De advertentie moet een bijzonder hoge kwaliteitscore hebben.
    * De URL’s voor Sitelinks moeten gebruikers doorsturen naar pagina’s die deel uitmaken van jouw hoofdwebsite.

    Als jouw advertentie in aanmerking komt voor weergave van Sitelinks, kunnen maximaal vier van de extra links worden weergegeven die je op het tabblad Advertentie-extensies voor die advertentie hebt opgegeven.

    Een gedachte over “Opvallen met advertenties: Sitelink-extensies”

    Geef een reactie

    Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

    WordPress.com logo

    Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

    Twitter-afbeelding

    Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

    Facebook foto

    Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

    Google+ photo

    Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

    Verbinden met %s