De stijgende invloed van reviews bij online verkopen


Er waait een frisse wind van meningen door het internet. Zo leek vroeger internet een feitenbron, de internetgebruiker zoekt nu steeds meer naar meningen van anderen bij het koopproces. Dit blijkt ook uit een recent artikel op een emarketer.com, een Amerikaans blog.
Het blog noemt een aantal verbazingwekkende cijfers en ontwikkelingen over de rol van recensies bij online retailers in de US:
– Zo heeft 80% van de retailers voornemens reviews toe te passen voor ’t eind van 2010’’

– Consumenten vinden vaak advies van familie en goede vrienden minder belangrijk dan die van vreemden met dezelfde interesse of levensstijl als de consument.

Er is verder een grote invloed van een review te zien op het koopgedrag:

– Maar liefst 92% van de US internet gebruikers leest recencies voorafgaand aan een aanschaf
– Waarvan 46% aangeeft dat de (positieve) review bijgedragen heeft aan de aankoop van het product

– Waarvan 43% aangeeft dat de review heeft bijgedragen aan het besluit door de (negatieve) review van de koop af te zien

– Slechts 3% laat zich niet beïnvloeden door een review.

Wij herkennen dit stijgende belang van reviews. Hoewel dit onderzoek afkomstig is uit Amerika zijn wij van mening dat deze ook van toepassing is op Nederland. Als we het bijvoorbeeld over webwinkels hebben dan hebben de meeste geen ‘gezicht’ voor de consument. De potentiële klant kan de verkoper of medewerker niet keuren op betrouwbaarheid en hebben toch vertrouwen nodig om bij (onbekende) webshops te bestellen. Geef de consument extra vertrouwen door recensies op te nemen. Laat u niet afschrikken door de mogelijkheid van een enkele negatieve recensie. Dit doet het bedrijf zelfs transparant voorkomen.

 
Update: Wehkamp introduceert ‘social shopping’; “Bezoekers of klanten kunnen elkaar op verschillende manieren uitnodigen voor een gezamenlijke winkelsessie. Uitnodigen kan via Facebook, Hyves of Twitter of per e-mail. Het is ook mogelijk om online ‘shopvrienden’ uit hun buddy-lijst vragen of ze zin hebben in een live winkelsessie waarin ze direct ervaringen kunnen uitwisselen. Zodra de uitnodiging is accepteert, word je toegelaten tot een besloten groepssessie.” bron: Frankwatching

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s